Nyheter

LRF Media ökar annonsintäkterna

LRF Medias resultat är klart bättre än motsvarande period i fjol och även bättre än vad som förutspåtts i prognoserna.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

– En viktig faktor för resultatframgången är att våra säljare har tydliga varumärken att jobba mot vilken genererar starka och relevanta annonsörer, säger Ann Henriksson, vd LRF Media.

– Att vi har kunnat positionera oss som ett nischat förlag inom det gröna näringslivet gör att vi blir mer relevanta för annonsörer. Annonsörerna vill alltid veta exakt vilka de ska nå med sina annonser. Det gäller att hitta en bra matchning mellan varumärkena, annonsörerna samt målgruppen så att läsaren får en positiv annonsupplevelse som ger mervärde, säger Kristina Tellander, Head of Sales & Operation.

LRF Medias målgrupp är unik och köpstark. Varumärkena riktar sig både till företagare i det gröna näringslivet som t ex lantbruk och skogsföretagande och till konsumenter som är intresserade av bl a hem, trädgård, hälsa och friluftsliv. För företag som behöver nå sin unika målgrupp är det nya LRF Media svårslaget. Ett tydligt exempel på detta är företaget Gripen Wheels som har valt att nå lantbrukarna regelbundet. Gripen Wheels har valt att via affärstidningen ATL nå sin målgrupp.

– Varje fredag när tidningen kommer ut så vet jag att hela min målgrupp läser den. Det har gett oss en enorm genomslagskraft på marknaden. Det här genererar affärer samma dag som annonsen kommer ut, säger Tony Ljungh, Gripen Wheels.

– Den viktigaste orsaken till det goda resultatet är att vi nischat oss och att vi fått ner kostnaderna efter de omfattande förändringar som vi genomfört. En annan förklaring är att intäkterna, och då främst annonsintäkterna, överträffat budget och prognoser, avslutar Ann Henriksson, vd LRF Media.

Land Lantbruks 50-lista: Skogspolitik och beteslagstiftning hetaste ämnena 2024

Vilka har gjort störst avtryck inom de gröna näringarna under 2024? Land Lantbruks årliga 50-lista lyfter fram de personer och händelser som haft störst påverkan på samhällsdebatten – från skogspolitik till beteslagstiftning. På första plats finns Kristofer Stigen, som toppar listan för sitt mod att stå upp för allas rätt att bruka sin mark.

Läs mer

Instagramprofilen Bettina Larsson och Gudhems gamla prästgård ny bloggare på ATL

Över 20 000 följer redan Bettina Larsson och lantbruket Gudhems gamla prästgård utanför Falköping på Instagram. Nu är Bettina Larsson också ny bloggare på ATL.

Läs mer

Land ger ut Makalösa människor av Petter Karlsson – ny bok i serien Det svunna Sverige

Nu är den tredje boken i Lands och författaren Petter Karlssons succéserie om färgstarka livsöden från ett svunnet Sverige äntligen här: Makalösa människor, sällsamma berättelser av Petter Karlsson.

Läs mer