– Jag som kommer från andra branscher såg ett behov av ökat kundfokus. Genom den här extra kunddialogen hoppas jag att vi kan skapa en kontinuerlig, öppen och naturlig dialog med våra läsare, säger Ann Henriksson, VD LRF Media.
Utöver alla dagliga kontakter har mediehusets anställda ringt upp och pratat med sammanlagt 310 läsare. Tanken bakom satsningen var att öka kunskapen och förståelsen vad läsarna behöver och vill ha.
Bland annat fick de uppringda läsarna svara på frågor om hur ofta de besöker respektive tidnings webbplats, om de skulle rekommendera tidningarna till andra och hur dagens innehåll uppfyllde deras förväntningar.
Och resultatet var positivt. 7 av 10 uppringda läsare tycker att tidningarna är bra och rekommenderar gärna tidningarna till sina bekanta. Samtidigt visar sammanställningen av kundsamtalen att printtidningarna är mer uppskattade än webbplatserna.
– Vår extra kunddialog har gett mycket på flera plan. Det är både intressant och nyttigt att prata direkt med de kunder som på ett eller annat sätt använder sig av våra varumärken. Det känns också viktigt att få veta vad alla kunder tänker och tycker, inte bara de som hör av sig direkt till oss på LRF Media, säger Ann Henriksson.