Nyheter

LRF Media vänder minus till plus

LRF Media har lyckats med en resultatförbättring på 116 miljoner kronor sedan föregående år. Största skälet till de 57 miljonerna i vinst före skatt är kopplat till 2016 års försäljning av tidigare magasin samt genomförda kostnadseffektiviseringar. Resultatet beror också på stark annonsutveckling.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

– Med en vinstmarginal på 14% så fokuserar vi år 2017 på affärsutveckling, fortsatt digitalisering samt att positionera oss ännu starkare inom det gröna näringslivet och landsbygd. Vår ambition är att växa från nuvarande nivå genom befintliga och nya affärer, säger Pontus Haraldsson tillförordnad CFO.

Resultatet överträffar budget och prognosen för året. En viktig faktor till framgången är den lyckade försäljningen av magasinen men även det interna förändringsarbetet har gått över förväntan. Dessutom har annonsaffären gått bra och utvecklats bättre än marknaden.

2017 har börjat bra med bl a lansering av digitala produkter som ATL Premium och Skogsägarens nya digitala format, affärer som också bygger på användarintäkter.

– Vi koncentrerar oss på det gröna näringslivet och landsbygd där vi är starka. Nu ökar vi utvecklingstakten både när det gäller att vidareutveckla produkter och tjänster utifrån våra befintliga varumärken men även genom att identifiera fler möjliga samarbeten, partnerskap och förvärv inom närliggande områden för att få landet att växa. Vi är väldigt nöjda med det goda resultatet, förändringstakten och våra starka affärer, säger Ann Henriksson, VD LRF Media.

Skottorp säteri är Årets spjutspetsföretag 2024

Företaget Skottorp Säteri i Halland har utsetts till Årets Spjutsföretag 2024. En genomtänkt företagsstrategi för att vässa samtliga produktionsinriktningar banade väg för vinsten. "Skottorp är en förebild för ett svenskt välskött, inspirerande och ekonomiskt lönsamt lantbruksföretag", säger Anna Nilsson, politisk chefredaktör Land Lantbruk.

Läs mer

Ny webb-tv-serie från ATL ger djupare insikt i EU-valet

Nu lanserar LRF Medias varumärke ATL en ny webb-tv-serie som ska ge en bättre förståelse för EU-valet. Reportrarna Sara Johansson och Cecilia Persson var på plats i Strasbourg under den sista sessionen i EU-parlamentet inför valet den 9 juni för att spela in programmet.

Läs mer

Pressfrihetens dag – då river vi betalväggen på ATL.nu  

I dag, den 3 maj, firas för 31:a året i rad pressfrihetens dag. För att uppmärksamma dagen river vi på LRF Media betalväggen på vårt varumärke ATL för en dag – samtidigt gör vi en donation till Ukrainian Media Fund för att stödja deras arbete med att främja pressfrihet och oberoende journalistik.

Läs mer