– Vi förstår målgruppen, och de produkter och tjänster vi levererar ska lösa problem på riktigt, säger Johan Svensson, affärsutvecklingschef på LRF Media.
Johan Svensson har varit affärsutvecklingschef på LRF Media i lite drygt fyra månader, och kom då direkt från samma roll på Berghs School of Communication.
– Jag gillar verkligen den tydliga inriktning som våra varumärken ATL, Land, Land Lantbruk och Land Skogsbruk samt Lantmannen står för. Det är superspännande, det har nog aldrig funnits ett större intresse för de gröna näringarna än det gör just nu.
– Alla vet att det händer otroligt mycket spännande inom lantbruk och matproduktion, och precis som i så många andra branscher är det digitalisering och ny teknik som driver utvecklingen. Den utvecklingen ska vi på LRF Media vara en del av, säger Johan Svensson.
Affärsutvecklingsenheten på LRF Media har precis börjat orientera sig på startupscenen, framförallt inom ämnena foodtech och agrotech.
– De växer snabbt nu, och vi håller koll på som händer. Vi vet att vi som bäst kanske kan göra affär av var tjugonde idé, så vår största utmaning nu är att skapa ett ständigt flöde av idéer där vi också kan vara en relevant aktör.
För att hålla ett tillräckligt högt tempo kring idéarbetet söker man aktivt efter samarbeten, men öppnar också upp för förvärv.
– Vår insikt är att vi varken kan eller ska göra allt själva. Vi söker samarbeten, och vi tittar också efter förvärv där vi kan bidra och vara relevanta, säger Johan Svensson. Har man en idé som bidrar till de gröna näringarna, eller en idé som ”disruptar” och förändrar hela spelplanen för de gröna näringarna, då ska man kontakta mig!
– Vi ska växa som Det gröna näringslivet mediehus, och vi ska ha fler ben att stå på för att trygga lönsamheten så att vi kan fortsätta skapa bra innehåll. Nya tjänster och produkter som fyller ett behov och löser problem för de som bor eller verkar på landsbygden är ett sätt att komma närmare det målet, säger Johan Svensson.