Nyheter

LRF Media sneglar på startupscenen och söker förvärv

Förvärv och samarbeten ska stärka LRF Media – och positionera mediehuset som den självklara aktören för nya satsningar inom de gröna näringarna.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

– Vi förstår målgruppen, och de produkter och tjänster vi levererar ska lösa problem på riktigt, säger Johan Svensson, affärsutvecklingschef på LRF Media.

Johan Svensson har varit affärsutvecklingschef på LRF Media i lite drygt fyra månader, och kom då direkt från samma roll på Berghs School of Communication.

– Jag gillar verkligen den tydliga inriktning som våra varumärken ATL, Land, Land Lantbruk och Land Skogsbruk samt Lantmannen står för. Det är superspännande, det har nog aldrig funnits ett större intresse för de gröna näringarna än det gör just nu.

– Alla vet att det händer otroligt mycket spännande inom lantbruk och matproduktion, och precis som i så många andra branscher är det digitalisering och ny teknik som driver utvecklingen. Den utvecklingen ska vi på LRF Media vara en del av, säger Johan Svensson.

Affärsutvecklingsenheten på LRF Media har precis börjat orientera sig på startupscenen, framförallt inom ämnena foodtech och agrotech.

– De växer snabbt nu, och vi håller koll på som händer. Vi vet att vi som bäst kanske kan göra affär av var tjugonde idé, så vår största utmaning nu är att skapa ett ständigt flöde av idéer där vi också kan vara en relevant aktör.

För att hålla ett tillräckligt högt tempo kring idéarbetet söker man aktivt efter samarbeten, men öppnar också upp för förvärv.

– Vår insikt är att vi varken kan eller ska göra allt själva. Vi söker samarbeten, och vi tittar också efter förvärv där vi kan bidra och vara relevanta, säger Johan Svensson. Har man en idé som bidrar till de gröna näringarna, eller en idé som ”disruptar” och förändrar hela spelplanen för de gröna näringarna, då ska man kontakta mig!

– Vi ska växa som Det gröna näringslivet mediehus, och vi ska ha fler ben att stå på för att trygga lönsamheten så att vi kan fortsätta skapa bra innehåll. Nya tjänster och produkter som fyller ett behov och löser problem för de som bor eller verkar på landsbygden är ett sätt att komma närmare det målet, säger Johan Svensson.

Johan Svensson
Affärschef

Skottorp säteri är Årets spjutspetsföretag 2024

Företaget Skottorp Säteri i Halland har utsetts till Årets Spjutsföretag 2024. En genomtänkt företagsstrategi för att vässa samtliga produktionsinriktningar banade väg för vinsten. "Skottorp är en förebild för ett svenskt välskött, inspirerande och ekonomiskt lönsamt lantbruksföretag", säger Anna Nilsson, politisk chefredaktör Land Lantbruk.

Läs mer

Ny webb-tv-serie från ATL ger djupare insikt i EU-valet

Nu lanserar LRF Medias varumärke ATL en ny webb-tv-serie som ska ge en bättre förståelse för EU-valet. Reportrarna Sara Johansson och Cecilia Persson var på plats i Strasbourg under den sista sessionen i EU-parlamentet inför valet den 9 juni för att spela in programmet.

Läs mer

Pressfrihetens dag – då river vi betalväggen på ATL.nu  

I dag, den 3 maj, firas för 31:a året i rad pressfrihetens dag. För att uppmärksamma dagen river vi på LRF Media betalväggen på vårt varumärke ATL för en dag – samtidigt gör vi en donation till Ukrainian Media Fund för att stödja deras arbete med att främja pressfrihet och oberoende journalistik.

Läs mer

Lorem ipsum dolor sit amet
sdvlösdv as as vösa
osvkrvelrknekrb
dfmkbdfklbd