Nyheter

LRF Media investerar i startupbolaget Skira

Intresset för lantbrukets data växer. Nu positionerar sig mediehuset LRF Media som innovationsaktör och investerar i startupbolaget Skira AB, vars tjänster ska skapa transparens och ge bönderna bättre affärsmöjligheter på köp- och säljmarknaden.

Sanna SjöholmChef Kommunikation
noimage

– Det här är vår första satsning på digitala nyttotjänster för det gröna näringslivet, säger Ann Henriksson, vd LRF Media.

Bakom Skira står ingenjörerna Joel Glemne och Niklas Ericson, som båda har vuxit upp på och kring gårdar och sett hur böndernas förutsättningar förändrats under åren. Med en bred teknisk kunskap från tidigare arbetsgivare som Spotify, Google, CERN och Microsoft, ser de stora möjligheter när det gäller att tänka nytt och skapa innovativa tjänster för lantbruket.

– En lantbrukare i dag ska vara expert på allt från odlingsteknik till affärsstrategi och försäljningsmodeller. Skiras tjänster kommer att göra det enklare för bönderna att fatta rätt affärsbeslut, säger Joel Glemne.

I och med investeringen förvärvar LRF Media 40 procent av Skira. Mediehusets vd Ann Henriksson blir styrelseordförande, medan investment manager Pontus Haraldsson tar plats i styrelsen.

Grundarna Joel Glemne och Niklas Ericson äger 30 procent vardera och kan nu ägna sig åt att utveckla Skira på heltid.

– Vi är ingenjörer med ett brinnande intresse för teknik, men med hjärtat i lantbruket, säger Niklas Ericson, som nu blir vd i Skira. Tjänsterna bygger på att lantbrukarna tillsammans hjälper sig själva och varandra, så kallad kollaborativ intelligens för jordbruket. I den initiala tjänsten kan lantbrukare dela med sig av tidigare försäljningar, för att sedan ta del av marknadsstatistik och få bättre beslutsunderlag för lönsammare spannmålsaffärer.

Den första abonnemangstjänsten ska lanseras under 2018, och redan i dag kan en tjänst för marknadspriser testas på www.skira.se.

– Matchen står om lantbrukets data, det är en glödhet investeringsmarknad, säger LRF Medias investment manager Pontus Haraldsson. Vår förebild är sajten Farmers Business Network som är en jättekraft för amerikanska bönder när det gäller inköp och försäljning. Vi vill skapa något liknande här, helst för hela Norden. Som mediehus ser vi behoven och kan nå målgruppen – det gör oss unika på den här spelplanen.

Investeringen i Skira ligger i linje med den förvärvsstrategi som LRF Media berättade om i våras.

– Vi vill få landet att växa och för att göra det växer vi själva genom förvärv och samarbeten. Skira vill precis som vi skapa nytta på riktigt för de gröna näringarna och vi ser mycket fram emot att få in ett bolag som kombinerar insamlandet av data och digitala tjänster på det här sättet, säger LRF Medias vd Ann Henriksson.

Pontus Haraldsson
CFO LRF Media

Skottorp säteri är Årets spjutspetsföretag 2024

Företaget Skottorp Säteri i Halland har utsetts till Årets Spjutsföretag 2024. En genomtänkt företagsstrategi för att vässa samtliga produktionsinriktningar banade väg för vinsten. "Skottorp är en förebild för ett svenskt välskött, inspirerande och ekonomiskt lönsamt lantbruksföretag", säger Anna Nilsson, politisk chefredaktör Land Lantbruk.

Läs mer

Ny webb-tv-serie från ATL ger djupare insikt i EU-valet

Nu lanserar LRF Medias varumärke ATL en ny webb-tv-serie som ska ge en bättre förståelse för EU-valet. Reportrarna Sara Johansson och Cecilia Persson var på plats i Strasbourg under den sista sessionen i EU-parlamentet inför valet den 9 juni för att spela in programmet.

Läs mer

Pressfrihetens dag – då river vi betalväggen på ATL.nu  

I dag, den 3 maj, firas för 31:a året i rad pressfrihetens dag. För att uppmärksamma dagen river vi på LRF Media betalväggen på vårt varumärke ATL för en dag – samtidigt gör vi en donation till Ukrainian Media Fund för att stödja deras arbete med att främja pressfrihet och oberoende journalistik.

Läs mer

Faktaruta