Nyheter

Land hyllar lokala entreprenörer med Green Friday

Land hyllar lokala entreprenörer med Green Friday. Nu lanserar Land, en av Sveriges största veckotidningar, Green Friday. – Vi vill slå ett slag för svenskt, hållbart hantverk, säger Helena Nimbratt, ansvarig för Land Shopping.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

Begreppet Black Friday har på bara några år fått ett starkt fäste utanför USA, där fredagen efter Thanksgivning sedan länge är synonymt med startskottet för julhandeln. Svenska handlare har hakat på den svarta trenden, men varumärket Land sticker ut och lanserar nu Green Friday för att uppmärksamma svenskt hantverk och hållbarhet i sin e-handel.

– Land Shopping erbjuder svenska lokala entreprenörer en e-plattform som når ut över hela landet, och som dessutom har en fantastisk spridning genom veckotidningen Land och Land.se, säger Helena Nimbratt.

– Det här är ett roligt tillfälle att uppmärksamma vår profil, samtidigt som vi hyllar modiga och kreativa entreprenörer som vågar gå sin egen väg. Och självklart har vi flera fina erbjudanden som gäller hela helgen 24-26 november.

Bland de produkter som får extra skjuts under Green Friday finns till exempel Hälsingesåpa, kurbitsmönstrade strumpor och ekologiskt lammskinn, men också svenskt industrihantverk som thékoppar från Gustavsbergs porslinsfabrik.

– Land har tagit positionen som varumärket som speglar hela landet, och vi vågar driva den debatt som sällan får utrymme i riksmedia. På samma sätt så erbjuder också Land Shopping ett helt unikt utbud, där de varor som våra lokala hantverkare säljer via oss är otroligt uppskattade och några av våra bästsäljare, säger Helena Nimbratt.

Land Shopping lanserades i juni 2017, och drygt ett halvår efter starten pekar kurvorna rakt uppåt. E-handeln sker i samarbete med techbolaget Tipser, men utöver det har man också knutit till sig lokala hantverkare som vill nå ut till kunder över hela landet.

– Var tredje konsument på landsbygden handlar online minst en gång per månad, och Land når varje vecka 600 000 läsare i den målgruppen. Det har gett Land Shopping en bra start, och vi har en mycket högre konverteringsgrad till köp än vad vi räknade med. Möjligheten att köpa hantverk från hela landet och tilliten till Lands varumärke är viktiga framgångsfaktorer, säger Mikael Bergh, försäljningschef för konsumentintäkter på LRF Media. 

Skottorp säteri är Årets spjutspetsföretag 2024

Företaget Skottorp Säteri i Halland har utsetts till Årets Spjutsföretag 2024. En genomtänkt företagsstrategi för att vässa samtliga produktionsinriktningar banade väg för vinsten. "Skottorp är en förebild för ett svenskt välskött, inspirerande och ekonomiskt lönsamt lantbruksföretag", säger Anna Nilsson, politisk chefredaktör Land Lantbruk.

Läs mer

Ny webb-tv-serie från ATL ger djupare insikt i EU-valet

Nu lanserar LRF Medias varumärke ATL en ny webb-tv-serie som ska ge en bättre förståelse för EU-valet. Reportrarna Sara Johansson och Cecilia Persson var på plats i Strasbourg under den sista sessionen i EU-parlamentet inför valet den 9 juni för att spela in programmet.

Läs mer

Pressfrihetens dag – då river vi betalväggen på ATL.nu  

I dag, den 3 maj, firas för 31:a året i rad pressfrihetens dag. För att uppmärksamma dagen river vi på LRF Media betalväggen på vårt varumärke ATL för en dag – samtidigt gör vi en donation till Ukrainian Media Fund för att stödja deras arbete med att främja pressfrihet och oberoende journalistik.

Läs mer