– En miljon! Det här är jättefantastiskt, säger Per Lodenius, ordförande för Bygdegårdarnas Riksförbund.
Landlotten är ett skraplotteri som startades av Bygdegårdarnas Riksförbund för bara två år sedan. Vanligtvis tar det tre-fyra år för ett lotteri att bli lönsamt, men med mediehuset LRF Medias hjälp hittade Landlotten rätt in i det svenska folkhemmet med en gång.
All vinst går till landsbygden
– LRF Medias vision är att få hela landet att växa, och vårt uppdrag som driftbolag och mediepartner till Landlotten passar bra ihop med det, säger Mikael Bergh, chef för konsumentintäkter på LRF Media.
– Det här är det enda rikstäckande lotteriet där all vinst går tillbaka till de som bor och verkar på landsbygden, så vårt fokus har varit att så snabbt som möjligt bidra genom att skapa just lönsamhet för Landlotten. Vi är jätteglada över att det har blivit en miljon kronor till Bygdegårdarnas Riksförbund på så kort tid!
En riktig vinstlott
I dag har Landlotten omkring 13 000 prenumeranter, och totalt sett har cirka två miljoner lotter sålts senaste året. Den största delen av försäljningen sker via prenumeration, men det går också att köpa lotten hos ATG-ombud. I snitt är det vinst på var fjärde lott, och hittills har man delat ut högsta vinsten, en miljon kronor, två gånger.
– Men överskottet går tillbaka till Bygdegårdarnas Riksförbund, så Landlotten är en riktigt vinstlott för alla som vill att hela landet ska leva, säger Karin Fälldin, förbundssekreterare Bygdegårdarnas Förbund.
Bygdegårdarnas Riksförbund syftar till att ge människor möjlighet att växa och bygden möjligheter att utvecklas. Man har i dag cirka 250 000 enskilda medlemmar och över 1400 bygdegårdar, bystugor eller andra lokaler är anslutna till riksförbundet.