Nyheter

Skira utsett till ett av Nordens främsta startupbolag!

Skira, startupbolaget där LRF Media är delägare, har utsetts till ett av Nordens främsta startup- och tillväxtbolag genom entreprenörstävlingen Serendipity Challenge. Nu är man ett av 24 bolag som är med och tävlar om en finalplats till ”Årets startupbolag” och ”Årets tillväxtbolag” under Almedalsveckan. 

Sanna SjöholmChef Kommunikation

– Det är fantastiskt kul att vi ses som ett av de mest innovativa företagen, säger Niklas Ericson, vd och delägare i Skira. Det är ett bevis på att allt fler inser vilken potential det faktiskt finns inom lantbruket och vad som kan åstadkommas med analys och statistik.

Serendipity Challenge är en årlig entreprenörstävling och techarena för Nordens alla startup- och tillväxtbolag som har en unik innovation eller affärsidé med global potential. Tävlingen syftar både till att exponera entreprenörskap och ge bolagen en chans att visa upp sig, och dessutom visa på Sverige som en bra arena för innovativa framtidsbolag.

Bland de tävlande utses 50 startupbolag som får åka till Almedalen. 24 av dessa, däribland Skira, är sedan med och gör upp om en plats till slutfinalen och titlarna Årets startupbolag och Årets tillväxtbolag. Finaldagarna pågår under tre dagar och vinnarna får ett tillväxtpaket värt 200 000 kronor för att accelerera bolagets utveckling ytterligare.

– Vinner Skira så satsar vi på att fortsätta utveckla och förbättra våra tjänster så att fler lantbrukare kan handla på en öppen marknad, säger Felicia Bindekrans, marknadsansvarig för Skira.

Att utses till ett av Sveriges och Nordens framtidsbolag är bara en av många framgångar för Skira just nu. Nyligen fick man 300 000 kronor av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, och snart lanseras den helt nya tjänsten Skira Handel.

– Vi vill att Skira Handel ska revolutionera spannmålshandeln. Den fungerar som en handelsplattform, där det är tryggt och enkelt för både köpare och säljare att jämföra och genomföra spannmålsaffärer, säger Niklas Ericson.

Just nu testar en utvald grupp lantbrukare i Östergötland tjänsten, och i slutet av augusti räknar man med att lansera Skira Handel i hela landet.

Vill du veta mer om LRF Media och affärsutveckling?

Ann Henriksson, vd, ann.henriksson@lrfmedia.se
Johan Svensson, affärsutvecklingschef, johan.svensson@lrfmedia.se