Nya möjligheter för native-annonser på ATL
Ökat genomslag genom bättre exponering – nya nativeplaceringar på ATL.nu har väckt läsarnas intresse.
Efterfrågan på native-annonsering på ATL.nu har ökat kraftigt de senaste åren och under stora delar av 2019 har annonsformatet varit helt fulltecknat. För att möta behovet öppnade LRF Media upp en tredje native-yta i början av oktober. I samma veva fick native-ytorna nya positioner på sajten vilket har påverkat genomslaget ordentligt.
– Sedan vi gjorde förändringen roterar de aktuella native-kampanjerna mellan tre olika positioner på ATL.nu. Det har gjort att kampanjerna har fått bättre exponering och därmed ökat genomslag i målgruppen. Vi kan också se att antalet läsare som väljer att läsa en native-annons efter det att de har sett puffen, har ökat med de nya placeringarna, säger Linda Palmqvist, produktansvarig för ATL.
Native-annonsering är ett av de annonsformat som har visat upp högst tillväxt under de senaste åren. Mellan åren 2015 och 2018 ökade omsättningen i Sverige med 300 procent till 400 miljoner kronor och det finns inga tecken på avmattning, tvärtom.
– Framgångarna beror på att native-annonsering fungerar. Eftersom en native-annons är uppbyggd som en redaktionell artikel får man lång tid med kunden. Därmed finns det tid att både väcka intresse och ge svar på alla de frågor som kunden kan tänkas ha om produkten eller tjänsten. Dessutom är det enkelt att komplettera texten med rörligt material och driva trafik till sin egen sajt genom intressanta länkar, säger Linda Palmqvist.
Hur skapar man då en framgångsrik native-kampanj? Enligt Linda Palmqvist handlar det som i all annan marknadsföring om att utgå från målgrupp och syfte med kampanjen.
– Det är alltid där det tar sin början. Vi har kunder som inkommer med färdigt native-material men det är även vanligt att vi står för produktionen av materialet. Med utgångspunkt i kundens varumärke och produkter kan vi ta fram innehåll som engagerar våra läsare, säger Linda Palmqvist.
För mer information om native-annosering på ATL.nu, kontakta Linda Palmqvist.
Land når nya läsare digitalt
Land når nu över 200 000 läsare digitalt varje vecka. Det visar senaste Orvesto-mätningen.
Lands digitala satsning bygger på ett frekvent och jämnt nyhetsflöde inom områden som hus och hem, trädgård, matlagning och hälsa. Sedan början av 2018 har uppgången varit stadig och vid senaste mätningen hade antalet läsare ökat med nästan 200 procent. Även den genomsnittliga tiden som besökarna tillbringar på Land.se har stigit. Idag uppgår den till 2:20 minuter vilket är en ökning med 20 procent jämfört med 2018 och en siffra som står sig väldigt väl i konkurrensen.
– Det är kul och det känns fantastiskt bra att vår konsekventa satsning ger så bra resultat, vi har verkligen gjort stora framsteg under året, säger Joel Linderoth som är chefredaktör på Land.
Land ökar också i print och går därmed mot strömmen i mediabranschen. Jämfört med sista Orvestomätningen 2018 har antalet läsare ökat med cirka 10 procent och varje vecka har tidningen nu drygt 315 000 läsare. Läsargrupperna för print och digitalt skiljer sig något åt och sammanlagt når Land närapå en halv miljon läsare varje vecka i print och digitalt.
– Land har länge varit en av Sveriges största veckotidningar men med vår digitala tillväxt så når vi i stora stycken nya läsare. Traditionellt har Landläsarna varit bosatta över hela landet och den spridningen ser vi också i de digitala läsargrupperna – här finns stora grupper av personer som bor i storstadsregionerna men också boende i landsbygd – de möts hos Land helt enkelt. Det gemensamma är intresset för livsstilsämnena trädgård, hus & hem, mat och hälsa oavsett var man bor eller vem man är. I synnerhet då gjort på Lands vis, vi är otrendigt trendiga på ett härligt sätt, säger Joel Linderoth.
För mer information om Land, kontakta Lena Jacobs
För mer information om Land.se, kontakta Marie-Louise Nilsson