Nyheter

Försäljningsrekord för Land Shopping

LRF Medias e-handel Land Shopping går som tåget – och allra bäst har det gått under juli och augusti, de månader som e-handlare annars brukar beskriva som tröga försäljningsmånader.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

– Det har varit en otrolig tillväxt, och vi slog försäljningsrekord först i juli och sedan igen under augusti, säger Mikael Bergh, chef Konsumentintäkter och Analys.

LRF Medias varumärke Land öppnade upp sin e-handel Land Shopping lagom till sommaren 2017. Efter några försiktiga månader när man testade av marknaden ökade man takten och körde igång för fullt under november. Lagom till jul kom försäljningen igång ordentligt, och sedan dess har den bara vuxit.

– Vi har en unik e-handel där vi lyfter fram produkter från lokala entreprenörer och hantverkare, och precis som vi trodde när vi lanserade Land Shopping så ser vi att de produkterna är populära bland köparna. Vi lägger stor kraft på att hitta produkter som både är hållbara och säljs av producenter eller återförsäljare på landsbygden, och som dessutom passar våra läsare och kunder, säger Mikael Bergh.

– Vår strategi med egna handplockade produkter har gett resultat, och nu ökar både antalet köpare och antalet produkter som varje köpare beställer, det är jättekul.

Bland storsäljarna finns till produkter som man sällan hittar i andra webshopar, som till exempel strumpor med dalamotiv och vedklyv, och i våras började man sälja elcyklar, följt av elmopeden Vässlan under sommaren.

– Både Vässlan och elcykeln är riktiga storsäljare. Och det är roligt att se att kunderna vågar och vill handla för större belopp numera, säger Mikael Bergh.