Tidningen Lantmannen grundades i slutet av 1800-talet, men är ständigt aktuell. Med grunden i en nischad läsarskara bland landets professionella växtodlare skapade Lantmannen i år tävlingen Maltkornsmästaren, något som nu lett till en nominering till Tidskriftspriset 2018 i kategorin Årets Grepp.
– Vi är fantastiskt glada över den här nomineringen! Vi har jobbat så hårt med det här projektet och är otroligt glada över att Maltkornsmästaren får den uppmärksamhet som den förtjänar! säger Anna Nilsson, chefredaktör för Lantmannen, som också kan glädjas åt motiveringen:
Lantmannens Maltkornsmästare: Här är greppet som fått korn på vad som händer på fältet. Lantmannens tävling lyckades lyfta en undanskymd gröda och engagera läsare, annonsörer, redaktion och experter. Sommartorkan var en utmaning, men idén har alla förutsättningar att växa.
LRF Medias färskaste varumärke, AGFO har nominerats i kategorin Årets Utvecklare med motiveringen:
Agfo samlar jordbrukssektorn och matproducenter med olika redaktionella koncept. Genom att ta ett innovativt grepp kring en traditionell sektor har Agfo med data, möten och nyfikenhet lyckats etablera en ny mötesplats för en ny bransch.
– Otroligt kul, peppande och väldigt hedrande att bli nominerade till ett så prestigefullt pris! Det är ett kvitto på att kombinationen rätt idé, rätt team och rätt process lönar sig. Och att LRF Media är mediehuset som vågar ta ut nya riktningar, säger Lovisa Madås, ansvarig för Agfo.