LRF Medias startupbolag Skira lanserade sin digitala spannmålsbörs under sommaren och tjänsten Skira Handel är redan omtalad – tidigt i våras fick de utvecklingspengar av Vinnova, och i juni utsågs de till ett av Nordens främsta startup- och tillväxtbolag i tävlingen Serendipity Challenge. Och i onsdags utsågs de till finalister i Di Digital Startup Tour.
– Vi vänder på marknaden. Istället för att lantbrukarna ska ringa runt till olika handlare så kan de bjuda ut vad de säljer och vad de vill ha betalt. Då får lantbrukarna mer tid att vara just lantbrukare, säger Felicia Bindekrans, marknadsansvarig på Skira.
Skiras digitala spannmålsbörs kopplar samman lantbrukare med andra lantbrukare, handlare och stora organisationer, och idag man omkring 300 användare. Intresset för tjänsten är stort.
– Jag tror att lantbrukarna ser att vi har en förståelse för marknaden på djupet, och att våra tjänster hjälper dem att göra bättre och rättvisare affärer, säger Felicia Bindekrans.
Di Digital Startup Tour är tävlingen där man utser Sveriges hetaste startupbolag. Skira vann delfinalen bland startupbolagen i Linköping, där man tävlade mot sju andra bolag. Den 28 november är det dags för final i Stockholm, där det bland annat står en miljon kronor i annonspengar på spel.
Läs hela vinnarartikeln i DI Digital här: https://digital.di.se/artikel/hennes-digitala-spannmalsbors-vinner-i-linkoping-jag-har-harvat-och-plojt
För mer information, kontakta Niklas Ericson, vd, Skira, tel: +46 73 052 27 05.