Stor efterfrågan och engagerad feedback
Hur har det gått för Skira Handel sedan starten i somras? Vi ställer frågan till Felicia Bindekrans, marknadsansvarig på Skira.
– Arbetet med att starta handelsplatsen har gått väldigt bra. Intresset och efterfrågan är stor, mycket större än förväntat. Många lantbrukare vill använda tjänsten, men än så länge måste vi begränsa antalet användare innan vi öppnar registreringen för alla, säger Felicia.
I dag är det 170 personer som använder tjänsten för att sälja sitt spannmål, men antalet ökar stadigt. Skira räknar med att kunna öppna registreringen för alla under våren 2019. Tills dess har de fullt upp med att ta till vara på all värdefull feedback som kommer från engagerade användare för att utveckla och förbättra handelsplatsen ytterligare.
Vann delfinal i Di Startup Tour
Men det är inte bara lantbrukare som intresserar sig för Skira. Företaget fick även möjlighet att delta i Di Startup Tour, en tävling där man uppmärksammar lovande företag som har potential att förändra och förbättra en konservativ marknad. Tävlingen går ut på att företaget pitchar (ger en snabb, kortfattad presentation) för en jury som består av erfarna näringslivspersoner och blir sedan bedömda av dem. Och det gick riktigt bra för Skira, de vann delfinalen i Linköping i mitten av oktober. Stora finalen ägde rum i Stockholm i mitten av september.
- Det gick inte hela vägen i Stockholm, men vi är ändå otroligt nöjda över att vi kom så långt, trots hård konkurrens från andra starka startups, säger Felicia.
Optimera och skapa snack
Nästa år hägrar målet att låta alla som vill få registrera sig på handelsplatsen, så optimering och utveckling står högt på agendan. Det är också viktigt att fortsätta arbetet med marknadsföringen, att skapa ännu mera snack i målgruppen.
- Jag prioriterar att träffa lantbrukare, besöker medlemsmöten och andra viktiga träffar så mycket jag kan och hinner. Vi kommer även fortsätta vara aktiva i sociala medier, säger Felicia.