Ehandel Academy startar under våren med kurser inom dataanalys och digital försäljning. Kurserna fokuserar på de utmaningar som e-handlare och retail står inför och kommer inledningsvis att hållas i Stockholm. Planen är att kunna erbjuda ett komplett kursprogram inom relevanta kompetensområden för alla som arbetar med e-handel i Stockholm, Göteborg och Malmö under hösten och under 2020 kommer Ehandel Academy även att etableras i de övriga nordiska länderna.
E-handeln står för 10 % av detaljhandeln idag och transformationen fortsätter i hög takt. Den snabba utvecklingen innebär stora utmaningar för alla som arbetar med e-handel och inte minst för de traditionella retailföretagen som behöver ställa om.
– Alla företag som säljer produkter och tjänster behöver lära sig mer om e-handel. Många företag behöver organisera sig på helt nya sätt och behovet av kompetensutveckling är enorm, säger Johan Svensson, vd på Ehandel.se.
Den som kommer ansvara för utbildningarna är Sophia Båge, partner på e-handelsbyrån Creative Unit Studio, med bakgrund som kursansvarig på Berghs School of Communication och tidigare vd på e-handelsbyrån Young/Skilled.
– Med Ehandel Academy vill vi sätta fokus på hantverket och hela e-handelsprocessen. Det är viktigt med strategi, men det som efterfrågas idag är kompetens att faktiskt utföra. Det finns ett oerhört värde i all den erfarenhet som är samlad i Ehandel.se communityt och det hoppas jag att vi ska kunna dela med oss av på kurserna.
Ehandel Academy lanseras i samband med e-handelseventet B2BOnline i Stockholm den 21/3.