Behöver mer kraft i försäljningen
De senaste årens digitala transformering har påverkat hela mediebranschen, med minskade annonsintäkter som följd. LRF Media har medvetet satsat på nya tjänster och kringaffärer för att kompensera bortfallet av annonsintäkter i print – något som också gav ett resultat för 2018 på 21,6 miljoner kronor före skatt. Nu tar mediehuset nästa steg och fördjupar sitt samarbete med säljbolaget Adviser för att kunna utveckla annonsaffären ytterligare.
– Vi har fantastiska säljare här på LRF Media, men mediebranschen är tuff just nu. Vi vill ha mer kraft i försäljningen och långsiktigt klarar vi inte det på egen hand, säger Ann Henriksson.
Skräddarsydd samarbetslösning
LRF Medias försäljningsavdelning består redan i dag av såväl interna säljare som externa säljare hos Adviser, vilket också innebär att man har parallella säljstödsorganisationer. När man nu vidgar samarbetet med säljbolaget så kan man också nå fler synergier.
– Det är förstås en kostnadsbesparing, men framförallt tror vi att det här kan ge oss bättre möjligheter när det gäller att hjälpa kunderna till lönsam marknadsföring i alla våra kanaler. Med denna skräddarsydda lösning får både vår säljpersonal och våra varumärken nya möjligheter till utveckling som gynnar både oss och våra annonskunder, säger Ann Henriksson.
Annonsförsäljningen övertas av Adviser den 1 maj.