LRF Medias varumärke Grönt Väder frågade nära 600 deltagare i Klimatpanelen hur de upplever matbutikernas kommunikation gällande produkternas klimatpåverkan.
Det visade sig att de flesta deltagarna inte tycker att butikerna tar sitt ansvar att informera vilka alternativ som är mest klimatsmarta. 95 procent av deltagarna vill få möjlighet att förenkla möjligheten att handla klimatsmart tillsammans med livsmedelsaktörerna och matbutikerna.
Matbutikerna måste agera
På frågan ”Vad kan butiken göra för att underlätta för dig?” gav respondenterna olika rekommendationer som matbutikerna borde tar hänsyn till, bland annat:
- Fronta ekologiskt och närodlat stort samt minska utbudet av importerat
- Se till att det alltid finns ett svenskt alternativ.
- Sälja efter säsong
- Ha en grönsaksavdelning med bara svenskproducerat så att man direkt ser vad som finns just nu.
- Ta bort kött som är fraktat från andra sidan jorden och bara ha bra kött från närområdet.
- Upplys om hur dåligt godis är för miljön.
- Ha kampanjer som främjar bra miljöval
- Pressa leverantörer att minska förpackningarna
- Ge en rabatt om man har eget förpackningsmaterial med
- Erbjud en guide i butiken som hjälper till att informera och göra rätt val
Frågar inte på restaurang
Undersökningen visar att medvetenheten om maten och dess klimatpåverkan är lägre när det gäller restaurangbesök. 68 procent av panellisterna säger att de inte frågar var råvarorna kommer ifrån.
Vem bär ansvaret?
Undersökningen visar att det är politikerna och konsumenterna själva som borde ta ansvar för att vi alla ska köpa klimatsmart mat.