Sveriges Tidskrifter är landets största branschorganisation i medievärlden, med uppgiften att synliggöra branschens utveckling, värna pressetiken och stärka samarbetet mellan publicister. Redan för tre år sedan, när Ann Henriksson tillträdde som VD för LRF Media, knackade Sveriges Tidskrifter på dörren.
– Men då ville jag lägga all kraft på LRF Media och vår förändringsresa, och tackade nej till en plats i styrelsen.
Positionering som lönat sig
I dag är läget ett annat. Under Ann Henrikssons ledning har LRF Media positionerat sig som mediehuset för det gröna näringslivet, fokuserat på kringaffärer och nya tjänster, som Land Shopping, Landlotten och Agfo, samt gjort medvetna investeringar, till exempel i startupen Skira och branschforumet Ehandel.se. De senaste åren har mediehuset levererat ett starkt resultat på dryga 20 miljoner kronor.
– Jag är stolt över att vi gör ett så starkt resultat i år igen, trots att det är så tuffa tider för mediebranschen. Vi har en klar strategi för hur vi ska jobba vidare, men vi gör inga femårsplaner utan justerar efter hand, säger Ann Henriksson.
Ansvar att vidareutveckla andra aktörer
Och det är just insikterna från LRF Medias förändringsresa som fick Ann Henriksson att den här gången tacka ja till Sveriges Tidskrifter.
– Om jag ska ta upp en plats i en styrelse så vill jag kunna bidra, och nu kan jag bjussa på erfarenheter utifrån vårt sätt att jobba och leda vår utveckling. De journalistiska principerna är viktigare än någonsin och vi har ett samhällsansvar att hjälpa till och vidareutveckla aktörer över hela landet – där är Sverige Tidskrifter duktiga både på att bygga kunskap och driva frågor som är viktiga för branschen.
Kan bidra med erfarenheter
– Dessutom tror jag att det blir ett spännande år med tanke på Sveriges Tidskrifters avsiktsförklaring om att gå ihop med Tidningsutgivarna. Jag har ju en bakgrund inom LRF, en av Sveriges största organisationer, och har erfarenhet av att ha fusionerat verksamheter, det delar jag gärna med mig av, säger Ann Henriksson.