Nyheter

Skira ökar takten med nyemission

Startupbolaget Skiras digitala spannmålshandel, där LRF Media är delägare, har skördat fyra nya delägare i en riktad nyemission. – Vi har fått in extremt bra personer med relevanta kompetenser och erfarenheter, säger Niklas Ericson, vd Skira.

Sanna SjöholmChef Kommunikation

Skiras digitala handelsplats ska skapa nya möjligheter inom lantbrukets spannmålshandel. Tillsammans med LRF Media har grundarna Niklas Ericson, vd, och Joel Glemne, tidigare ägt hela bolaget, men nu tar bolaget in kraft och kapital via aktörerna Tuva Palm genom Atomicos ängelprogram, Pluscap med Pontus Gustafsson och Mattias Weinhandl, Arndal med Wilhelm Arnör och Lars Dahlbom samt affärsängeln Lars Svensson. 

– Vi har hela tiden sökt mer erfarenhet från tidigare entreprenörer och affärscoacher, och att bredda ägarkretsen är ett sätt få tillgång till ett större nätverk, säger Niklas Ericson.  

Skalbar affärsidé

– Skira har en spännande, skalbar affärsidé och deras mål att skapa transparens på marknaden passar perfekt med våra värderingar. Dessutom har de en tjänst som kommer att göra stor positiv skillnad för lantbruket, säger Pontus Gustafsson, från Pluscap, som framöver kommer att ta en aktiv roll som styrelseledamot i bolaget. 

Undersökningar visar att spannmålshandel som gjorts via Skiras handelsplats gett lantbrukarna 5–7 procent bättre betalt vid mellangårdshandel, jämfört med standardmarknadspriser. På samma sätt har köparen sparat lika mycket. 

Ska växla upp

– Vårt mål är att skapa en öppen handel för alla aktörer, och vi har testat och vidareutvecklat vår affärsmodell – nu är vi redo att växla upp, säger Niklas Ericson. 

Under hösten öppnar man upp tjänsten för alla lantbrukare i hela Sverige, medan man tidigare var tvungen att få en särskild inbjudan. Intresset för tjänsten är stort. 

– I dag vill alla kunder ha en dynamisk prissättning. Om du handlar på till exempel Tradera, så är det tillgång och efterfrågan som bestämmer priset. Lantbrukets motsvarighet heter Skira – där bevakar du, lägger bud och gör affär. Helt transparent, med kvalitetskontroll och transportlösningar på plats, säger Niklas Ericson.  

Siktar utanför Sverige

Under nästa år ska Skira fortsätta att öka antalet registrerade användare och bli en fullt etablerad aktör på den svenska spannmålsmarknaden. Och med ny kunskap i bolagstoppen siktar man redan längre än så. 

– Under nästa år ska vi utvärdera en internationell affär. Lantbrukets framtid är digital, det gäller i hela Europa, och vi har en bra lösning. Sverige är inte slutmålet för oss, säger Niklas Ericson.