Nyheter

LRF Media säljer Landlotten

LRF Media säljer konceptet Landlotten till Nordic Lottery AB. Därmed lämnar mediehuset sitt uppdrag som drift- och marknadspartner för Bygdegårdarnas lotteri Landlotten.

- Vi är glada över att Nordic Lottery tar över konceptet, de kan vidareutveckla lotteriet på rätt sätt, säger Pontus Haraldsson, CFO, LRF Media.

Bygdegårdarnas Riksförbunds lotteri Landlotten startades 2015 och LRF Media har sedan första början skött försäljning och marknadsföring av skraplotten. Lotteriet har vuxit snabbt och i dag har man 13 000 abonnerande kunder. Men nu är det stopp, enligt Pontus Haraldsson.

- De senaste två åren har vi levererat ett överskott på 2,3 miljoner kronor till Bygdegårdarnas Riksförbund, som i sin tur delat ut pengarna till insatser för landsbygden, från satsningar på ungdomsverksamhet till digitalisering. Vi vill att Landlotten ska fortsätta bidra till den utvecklingen, och Nordic Lottery är rätt aktör för att få lotteriet att växa vidare, säger Pontus Haraldsson.

Nordic Lottery hanterar redan i dag produktion och administration av Landlotten och den 1 januari 2020 tog man över hela lotterikonceptet. Men Landlotten kommer fortsätta att synas i LRF Medias kanaler.

- Lotteriet kommer marknadsföras i våra print och digitala kanaler, vi har ett samarbete med Nordic Lottery kring annonsering och försäljning, säger Pontus Haraldsson.

LRF Media kommunicerade att vi i mitten av december gick in som majoritetsägare i SEO-byrån Brath AB, en strategisk satsning för att bland annat öka kunderbjudandet kring digital marknadsföring hos dotterbolagen Brid Agency och Ehandel, Nordens största mötesplats för e-handel. Med Braths kompetenser ser man också en möjlighet att ge mediehusets redaktionella varumärken ATL, Land och Land Lantbruk, en starkare digital frammarsch.

- Vår strategi är att vidareutveckla våra starka journalistiska produkter och att växa genom förvärv och partnerskap. Här är Braths kompetenser inom sök- och sökordsannonsering en viktig pusselbit för att vi ska skapa journalistik och innovation för ett hållbart land, det är där vi har vårt fokus framöver, säger Pontus Haraldsson.

Pontus Haraldsson
CFO LRF Media