För fjärde året i rad visar LRF Media en ökad omsättning om 296,1 miljoner kronor och ett starkt resultat på dryga 17 miljoner kronor.
– Det känns bra att kunna visa att vi fortfarande har tillväxt i en hårt pressad mediebransch, säger Ann Henriksson, VD, LRF Media.
Lönsamhet på sex procent
Bakom årets resultat märks bland annat en fortsatt stark prenumerationsaffär, ny säljkraft på annonssidan och en uttalad strategi att växa genom tjänster, partnerskap och kringaffärer. Sammantaget har man en lönsamhet på sex procent, och tillväxt utöver det.
–Vi har hållit i prenumerationsaffären, framförallt har Land gjort ett enormt jobb och överträffat våra förväntningar. Samtidigt har vi mött utmaningarna på annonssidan med ny säljkraft hos vår partner Adviser, säger Pontus Haraldsson, CFO, LRF Media.
Tillväxtmål framför lönsamhetsmål
Dotterbolagen Brid Agency och Ehandel visar starka tillväxtsiffror. Brid blev världens första klimatpositiva byrå och ökade tillväxten med 60 procent, medan Ehandel ökade med hela 100 procent. Mediehuset satsade också på kringaffärerna och byggde ut ehandelsplatsen Land Shopping samt lanserade tjänsten Land Utbildning fullt ut. Helt enligt plan, menar Pontus Haraldsson.
–2019 byggde vi vidare för framtiden, med tillväxtmål framför lönsamhetsmål. Får vi bara tillräcklig storlek på våra affärer så kommer lönsamheten sen. Med det i åtanke är vi nöjda med att vi klarar av att leverera ett så starkt resultat.
Tror på fortsatta förvärv
2020 är det fortsatt högt tempo som gäller. Den nyligen genomförda investeringen i digitala marknadsföringsbyrån Brath ska ge skjuts, liksom en ökad efterfrågan på startupbolaget Skiras digitala spannmålshandel.
– Vi har förvärvat bra, och vi tror på fortsatta förvärv och nya tjänster skapade utifrån journalistik och innovation. Samtidigt fortsätter vi förstås att effektivisera där vi kan, säger Pontus Haraldsson.
– Vi har gjort ett bra år i en tuff bransch, där vi har parerat utveckling och risk på ett klokt sätt. Vi har lyckats hålla en hög förändringstakt samtidigt som våra mätningar visar att både kund- och medarbetarnöjdhet ökar, säger Ann Henriksson.