- Anna Martinkari har en gedigen och aktuell kunskap om digitala lösningar och tar med sig ett starkt kundfokus till styrelsen. Dessutom kommer hon bidra med värdefulla kunskaper från en helt annan bransch än vår. Johan Englund kommer med sin mångåriga erfarenhet av investeringar och affärer ge ytterligare djup i de frågorna till vår styrelse, samtidigt som han tar med sig sin tidigare erfarenhet från andra delar av mediebranschen. Vi är glada att vi nu kan addera ytterligare två starka kompetenser till LRF Medias styrelse, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF och ordförande i LRF Medias styrelse.
Närmare en miljon läsare tar varje vecka del av innehållet i LRF Medias starka varumärken ATL, Land och Land Lantbruk samt Lantmannen, men mediehuset satsar också på nya hållbara tjänster och produkter utifrån journalistik och innovation. Den digitala transformationsresan är i full gång och med tjänster som LandShopping, en marknadsplats för lokala handlare i hela Sverige och skräddarsydda e-utbildningar, växer intresset för mediehusets nya affärer.
- LRF Media har en solid position i sina starka medietitlar, och jag ser en stor logik i att de använder positionen för att växa in i e-handel och marknadsplatser. Jag hoppas bidra till att utveckla detta område, säger Johan Englund, enhetschef för Finans- och affärsutveckling på LRF.
Med en bakgrund från både investeringsverksamhet och medie- och underhållningsbranschen, bland annat som intraprenör inom Kinnevik-sfären, ser Johan Englund fram emot styrelsearbetet.
- Det är logiskt att jag tar en plats i LRFs största operativa dotterbolag, men det här är också områden jag gillar och det är lätt att se fram mot arbetet, säger Johan Englund.
Anna Martinkari, Head of Online Channels & e-Commerce på Telia, vägde noga in teamet inom LRF Media innan hon tackade ja till styrelseuppdraget.
- Är det något jag har lärt mig är det att digitalisering och framgångsrik förändring till 99 procent hänger på människorna som är med och driver den. När jag väljer var jag lägger min professionella tid och mitt engagemang så måste det finnas rätt förutsättningar, och det finns det till 100 procent här, säger Anna Martinkari.
LRF Media har under de senaste åren satsat på flera nya digitala affärer och både förvärvat Ehandel, Nordens största plattform för ehandlare, och gått in i spannmålshandeln Skira och SEO-byrån Brath. För Anna Martinkari är det ingen tvekan om vad hon kan bidra med.
- De senaste tio åren har jag jobbat med i stort alla tänkbara delar inom online-affär och transformation, så jag kan definitivt bidra med djup förståelse kring det digitaliserade landskap som LRF Media verkar i. Det ska bli spännande att få dyka in i ett helt nytt samhällssammanhang och få göra nytta, jag ser oerhört mycket fram emot att få vara en del i att säkra LRF Medias framtida position, säger Anna Martinkari.
Ann Henriksson, vd LRF Media, är nöjd med den nya styrelsesammansättningen.
- Det är en namnstark och kompetent styrelse som kan stötta och utmana oss på vår fortsatta tillväxtresa, säger Ann Henriksson.
- Jag vill också passa på att tacka Cissi Elwin, vd för mediehuset Chef, och Maria Jonsson, bonde och tidigare ordförande för LRF i Gävleborg, som båda nu avgår ur LRF Medias styrelse. Både Cissi och Maria har under sina år i styrelsen givit värdefulla och viktiga bidrag till vårt styrelsearbete och till utvecklingen av LRF Media, säger Anna Karin Hatt.
Styrelse LRF Media
Ordförande: Anna Karin Hatt, vd och koncernchef, LRF
Ledamöter: Lars-Henrik Andersson, partner, Cirio Advokatbyrå
Anna Martinkari, Head of Online Channels & e-Commerce, Telia
Jonathan Bean, Chief Marketing Officer, Sinch
Johan Englund, enhetschef Finans- och affärsutveckling, LRF
Arbetstagarrepresentant: Ulf Aronsson, LRF Media