Sedan årsskiftet återfinns den digitala marknadsföringsbyrån Brath bland LRF Medias varumärken. Med fokus på tillväxt lanserade Brath i slutet på mars sin nya tjänst för E-handlare, där Brath bara tar betalt för den ökning i intäkter som skett tack vare byråns insatser. Den nya tjänsten fick en enorm respons och Brath nästintill fördubblade sin kundstock med 117 nya kunder under april, maj och juni.
- Det är tydligt att vi träffat perfekt med tjänsten, säger Magnus Bråth, grundare till byrån. Vi smyglanserade vår nya tjänst på Ehandel.se och tjänsten Edge, och det blev ett enormt tryck på telefonerna. Vi förstod att vi hamnat mitt i prick, E-handlarna älskar tjänsten.
Ger mindre E-handlare stora möjligheter
Den vanligaste modellen inom digital marknadsföring är att ta betalt för utfört arbete, en modell som också Brath återfinns bland byråns andra erbjudanden. I den nya tjänsten tar Brath istället en andel av ökningen i intäkter som betalning. De ökade intäkterna mäts från sökmotorer, då marknadsföring i sökmotorer är Braths främsta tjänst, och tar betalt utifrån den ökningen.
– Den stora poängen, säger Magnus Bråth, är att tjänsten gör att även mindre E-handlare kan göra en fullskalig satsning på marknadsföring i sökmotorer. Istället för att göra en större investering och bara hoppas att den ger avkastning, så betalar E-handlarna först när marknadsföringen ger resultat.
Stark organisation som kan leverera
Att nästan dubbla antalet kunder på några få månader kan vara ett stort arbete, men Magnus Bråth är inte orolig, trots att intäkterna kommer först senare. Att välja att dra ner under rådande omständigheter var inte ett alternativ.
- Visst är det så att det blivit mer att göra, men vi har en otroligt stark organisation och en hel del muskler. Vi levererar allt vi kan, säger Magnus Bråth.
För mer information: Kontakta Magnus Bråth på magnus@brath.se