Tävlingen Årets spjutspetsföretag riktar sig till innovativa, nytänkande och lönsamma företag som har sin bas inom jord, skog och landsbygdens miljö.
– De företag som nomineras till Årets spjutspets ska kunna visa ett positivt resultat och ha en affärsplan. Vi har sett att kravet på affärsplan har bidragit till att många företagare för första gången skrivit ner sina visioner och mål med företaget. Det har gett en tydligare bild för dem själva och andra, säger Ulf Möller, segmentsansvarig Skog & Lantbruk Swedbank.
Förra årets spjutspetsföretag blev Tiraholms Fisk vid Bolmsjön i södra Småland. Familjen Ekwall har där, med fisket som bas, framgångsrikt lyckats utveckla restaurang, hotell, gårdsbutik med mera vid sidan av sitt lantbruk. Vinnare 2019 var Olof Boson på Stranda kyckling.
Under de sexton år som priset delats ut har det varit en stor variation på inriktningen hos de vinnande företagen, allt från traditionella mjölkgårdar till skogsskötselföretag. Gemensamt för pristagarna är att de driver långsiktigt hållbara företag som värnar om människor, djur och miljö. Och dessutom är ekonomiskt framgångsrika.
– Det finns många duktiga företagare med basen i det gröna näringslivet. Genom tävlingen vill vi uppmärksamma dessa. Samtidigt hoppas vi att det ska inspirera fler unga att vilja ta steget att verka i denna viktiga bransch, säger Per Skargren, segmentschef Skog och Lantbruk Ludvig & Co.
Sex finalister tas ut bland alla nominerade företag och i juni utses en vinnare. Senast den 24 februari ska alla nomineringar vara inskickade till ludvig.se/spjutspets.
Tävlingen arrangeras av Swedbank och Sparbankerna, rådgivningsföretaget Ludvig & Co, LRF Ungdomen och tidningen Land Lantbruk.
För mer information om Årets spjutspets, kontakta:
Lena Johansson, politisk chefredaktör, Land Lantbruk, 070-553 99 31
Klas Olsson, analytiker, Ludvig & Co, 0150-774 45