– Jag är glad över förtroendet och jag hoppas att jag kan fortsätta göra nytta för en bransch som jag tycker är otroligt viktig för samhället och hela Sverige, säger Ann Henriksson om sitt nya uppdrag som vice ordförande i Sveriges Tidskrifter.
Sveriges Tidskrifter är landets största branschorganisation i medievärlden, med 350 medlemmar inom allt från konsumentinriktade livsstilsvarumärken till yrkes- och organisationsinriktade tidskrifter och digitala aktörer. Ann Henriksson är sedan flera år tillbaka ledamot i styrelsen och har full koll på vad uppdraget som vice ordförande kräver.
Prioriterat uppdrag
– Min utgångspunkt innan jag tackar ja till något är alltid om jag kan bidra, och då handlar det inte bara om erfarenheter utan också om tid, och det här är ett uppdrag jag vill prioritera.
Som medlem i styrelsen har Ann Henriksson varit delaktig i den nya strategin framåt för Sveriges Tidskrifter.
– Det känns väldigt bra att vara med och genomföra den, och att fortsätta bygga det starka nätverk av publicister som lär av varandra och affärsutvecklar i en föränderlig bransch. Med det som bas, och genom att i samverkan med andra medieorganisationer påverka förutsättningarna för branschen så kommer Sveriges Tidskrifter att fortsätta att vara relevanta för medlemmarna och attrahera ännu fler.
Vill vara en förebild
Med erfarenheter från både arbetet som VD för LRF Media och tidigare strategiska management-uppdrag ser Ann Henriksson också att hon kan vara en bra förebild inom ledarskap.
– Även mediebranschen behöver ett modigt ledarskap! Många förknippar ledarskap med personalledning, men jag säger att det framförallt handlar om mod – att våga ändra sig och lyssna mer än man sänder, och att våga ompröva sig själv. Det är ett synsätt som kan vara nyttigt för branschen och jag ser det som en viktig uppgift att vara en bra förebild i det, säger Ann Henriksson.
Läs mer: Sveriges Tidskrifter presenterar LRF Media som en samhällsbärande aktör.