Helt Spårat/Ängöl är bryggt av svenskodlade och ekologiska råvaror och är det första svenska ölet där blockkedjeteknik gör hela tillverkningsprocessen spårbar.
– Digitaliseringen ger helt nya möjligheter att knyta konsumenterna närmare lantbrukarna. Ölet är ett pilotprojekt, där vi vill visa hur mycket information en konsument kan få kring framtida produkter. En ökad spårbarhet inom livsmedelsindustrin gynnar både omställningen till en mer hållbar produktion och de lantbrukare som arbetar hållbart, säger Jacob Morén, Skira.
En blockkedja är en datalagringsplattform där flera aktörer kan dela, lagra och spåra data i en obruten kedja. Konsumenterna kan ta del av hela tillverkningsprocessen via en QR-kod – från odling av humle och maltkorn, hur vattnet filtrerats genom en isälvsavlagring till hur draven äts upp av kor.
Skira är initiativtagare till projektet och har förmedlat maltkorn och humle via sin handelsplattform för spannmål. Övriga aktörer är bryggeriet Ängöl, mälteriet Brewmaster, spårbarhetsleverantören Foodchain by Blockchain och IT-företaget IBM.
– Spårbarhet, transparens och ”Storytelling” är på allas läppar inom alla branscher, men kanske framför allt inom livsmedelsproduktionen. Ölet är vår första produkt på marknaden i en förhoppningsvis lång rad, säger Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain.
IBM, en av världens största aktörer inom databranschen, har också intresserat sig för ölprojektet. Företaget utvecklar i dag världens enda större spårbarhetssystem med blockchainteknik, IBM Food Trust.
– Många av de mervärden som konsumenten är intresserad av skapas på gården. Här blir hela kedjan, från gård till konsument, synlig. Det är extra roligt att både Foodchain By Blockchain och Skira är del av IBMs svenska Startup “with IBM Accelerator program”, säger Frode Langmoen, som representerar IBM i projektet.
Brewmaster och Ängöl är två välkända aktörer inom den allt större kretsen av dedikerade ölkännare och båda hyllar de nya möjligheterna med spårbara produkter, bland annat när det gäller terroir-perspektivet, det vill säga hur smaken påverkas av var råvaran har odlats.
– Spårbarheten bidrar till en produkt med tydliga mervärden som värdesätts av fler slutkonsumenter i Sverige, säger Brewmasters VD Peter Nygren.
– Vi har intresserade kunder som vill veta hela storyn. Ölet är troligen en gamechanger på marknaden, fler lär säkert följa efter, säger Johan Håkansson, VD och grundare Ängöls Bryggeri.
Ölet Helt Spårat finns i Systembolagets beställningssortiment och i butiker i sydöstra Sverige. Digital ölprovning genomförs torsdag 20 maj kl. 17 med Robert Andersson, Craft Beer Experience, information om deltagande finns på Heltspårat.se
Kontaktuppgifter och samarbetpartners
Jacob Morén, Chief Operating Officer, Skira, 0703885574 (Presskontakt) www.skira.se
Cecilia Ryegård, VD, FoodChain By BlockChain, 0708152599 (Presskontakt) www.agrovektor.se
- Peter Nygren, VD, Brewmaster
- Johan Håkansson, VD, Ängöl
- Frode Langmoen, Nordic Technology Executive, IBM
- Henrik Jönsson, delägare Korngården, som odlat humlen
- Wilhelm Aschan, Ullälva Gård, som odlat maltkornet
På www.heltspårat.se kan man läsa mer om alla aktörerna och ta del av data runt produktionen av ölet Helt Spårat/Ängöl.