– Tidigare har vi gjort om med små löpande justeringar. Så här stora förändringar har inte gjorts på många år, säger Lilian Almroth, chefredaktör på ATL.
Bakom den nya formen står ATLs redaktion i samarbete med den internationellt erkände tidningsdesignern Rickard Frank som tidigare arbetat med bland annat El Pais, Dagens Nyheter och Gota Media. Julia Lindelöf, redigeringsansvarig på LRF Media, står för det interna arbetet med formen. Så här beskriver Rickard Frank de största förändringarna:
– Nya ATL kommer att ha större kontraster, utifrån den redaktionella värderingen. Designen gör det möjligt att få plats med mer innehåll samtidigt som vissa saker får ta betydligt mer plats. Kanske låter det motsägelsefullt, men vi tror att vi lyckas med båda.
Med den nya formen får papperstidningen ny struktur och nytt innehåll.
– Vi har valt att tillföra nytt innehåll samtidigt som vi behållit det gamla. Våra läsare ska få ännu bättre möjlighet att uppdatera sig kring det som sker inom lantbruken i Sverige och internationellt, säger ATLs chefredaktör Lilian Almroth och fortsätter:
– Våra läsare har bett om mer debatt och opinion. Därför har vi flyttat in ledarsidan i tidningen och gett den mer plats och fler delar. Vi har också tillfört längre läsning i form av fördjupningar.
Efter 1,5 års arbete med att förstå mer om vad läsarna vill läsa om, hur de vill ta del av innehållet och vilka digitala tjänster de efterfrågar, görs nu stora förändringar kring ATL. Före sommaren lanserades nya atl.nu med tydligare struktur och ny form. Dessutom byter tidningen ATL utgivningsdag och publiceringstakt.
– ATL är en viktig nyhetsförmedlare i det gröna näringslivet i alla kanaler. Det är självklart för oss att även utveckla och förbättra vår printkanal samtidigt som vi har ett digitalt utvecklingsfokus, säger Annika R Hermanrud, publisher och ansvarig utgivare på LRF Media.