Nyheter

LRF Media i samarbete med LTU Business – studenter ska knäcka kanalfrågan

Nu testar LRF Media ett nytt sätt att affärsutveckla och låter studenter från Luleå tekniska universitet knäcka frågan alla mediehus vill ha svar på: Hur vill dagens unga konsumera nischad journalistik i framtiden?

Under sommaren är mediehuset LRF Media en del av affärsutvecklingsprojektet LTU Business Sommar, där studenter vid Luleå tekniska universitet sommarjobbar som affärsutvecklare.

Uppdraget sträcker sig över nio sommarveckor och problemet som studenterna ska lösa är ”Hur vill dagens unga konsumera nischad journalistik i framtiden?”

– I höstas var jag på ett event där jag träffade studenter som varit med i det här projektet. De hade en otrolig energi och kompetens och jag kände att det här måste också vi göra, säger Annika R Hermanrud, publisher och ansvarig utgivare på LRF Media.

Teamet som ska jobba i LRF Media-projektet består av Patricia Koskimies och Petter Axelsson som studerar vid Luleå tekniska universitet. Patricia studerar till ingenjör i teknisk design och Petter ska bli ingenjör i industriell ekonomi. Studenterna coachas av Johan Bergström, certifierad innovationsledare vid LTU Business.

På LRF Media är det i första hand Annika R Hermanrud och Qamyar Ghomi, chef för LRF Medias kommersiella avdelning, som är engagerade i projektet.

I programmet kommer studenterna att gå igenom en innnovationsprocess för att förstå utmaningen och användaren på djupet och sedan ta fram möjliga lösningar som sedan prototypas och testas på målgruppen.

– I slutet av sommaren hoppas jag att de kan ha fått fram ett koncept för hur dagens unga vill konsumera nischad journalistik i framtiden, säger Annika R Hermanrud.

Vad är LTU Business?
LTU Business är ett affärsutvecklingsbolag som hjälper kunder att utveckla innovationer och affärsstrategier. LTU Business ägs av LTU Holding av Luleå tekniska universitet och är baserade i Norrbotten och Västerbotten. Genom innovationskontoret vid Luleå Tekniska universitet har LTU Business uppdraget att stötta tidiga faser för kommersialisering av forskningsresultat.

Kontakt: Annika R Hermanrud, annika.r.hermanrud@lrfmedia.se, 010-184 41 82