– Jag är mycket glad över att kunna välkomna två så erfarna och kompetenta personer till LRF Medias styrelse, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF och ordförande i LRF Medias styrelse, och fortsätter:
– Jag ser fram emot att få ta del av Carls bidrag och de strategiska insikter han har från att ha arbetat med både transformering av stora mediehus och med digitala bolag, som Blocket och Hitta. Jag ser också fram emot att välkomna Martin Alexandersson som ny ägarrepresentant till styrelsen. Martin kommer med sin erfarenhet av strategiska affärer i LRF Ventures bidra med värdefull kunskap till LRF Medias investeringsagenda.
Carl Gyllfors och Martin Alexandersson efterträder Jonathan Bean, Chief Marketing Officer på Sinch, och Johan Englund, tidigare enhetschef Finans- och affärsutvecklingsenheten på LRF.
– Jag har haft lite koll på LRF Media de senaste åren, och tycker att de har utvecklat sin verksamhet klokt och bra. Precis som för alla andra mediehus är det förstås viktigt att fortsätta skapa digitala intäkter parallellt med att printaffären är lönsam och skapar annonsnytta – det känns jätteroligt att gå in som styrelseledamot och jag hoppas att jag utifrån min bakgrund och förståelse för både medieaffären och e-handelsaffärer kan bidra i viktiga framtidsfrågor, säger Carl Gyllfors.
– LRF Media har som mediehus en unik position i det gröna näringslivet, med en strategi och produktmix som ligger helt rätt i tiden. Jag hoppas kunna bidra till den redan fina verksamheten med min erfarenhet av affärsutveckling, digitalisering och investeringar, och ser med spänning och ödmjukhet fram emot att vara en del i en så kompetent styrelse, säger Martin Alexandersson.
Ann Henriksson, VD för LRF Media, är nöjd med den nya styrelsesammansättningen:
– Carl Gyllfors har fokus på medieaffärer och dessutom ett brett branschnätverk i både Sverige och utomlands, och han kompletteras perfekt av Martin Alexandersson som med sitt driv och sitt öga för investeringar och förvärv kommer att bidra till vårt fortsatta förverkligande av strategin, säger Ann Henriksson.
– Jag vill rikta ett stort tack till Jonathan Bean och Johan Englund som nu lämnar styrelsen. Båda har gjort ett jättefint arbete och har på olika sätt bidragit till utvecklingen av LRF Media, säger Anna Karin Hatt.
LRF MEDIAS STYRELSE
Ordförande: Anna Karin Hatt, VD och koncernchef, LRF
Ledamöter: Carl Gyllfors, senior konsult och rådgivare, Martin Alexandersson, affärsutvecklingschef LRF och ansvarig LRF Ventures, Lars-Henrik Andersson, partner på Cirio Advokatbyrå, Anna Martinkari, Head of Online Channels & e-Commerce på Telia.
Arbetstagarrepresentanter: Ulf Aronsson, ATL samt Helena Gohde, Land Lantbruk