De senaste dagarna har LRF Media och VD Ann Henrikssons besked om att hon slutar efter årsskiftet för att i stället bli biträdande affärsområdeschef på Bonnier News Business fått stor uppmärksamhet i branschpress. Såväl Di, Journalisten och Dagens Media och Publicistpodden har kommenterat nyheten, men Ann Henriksson tar uppmärksamheten med ro.
– Efter sju år på LRF Media och 18 år i LRF-koncernen känns tiden rätt att lämna över till en ny förmåga. Jag är stolt och glad över den nytta vi gör i vardagen för våra kunder och den utveckling vi tillsammans drivit på LRF Media, säger Ann Henriksson.
LRF Media - mediehuset för det gröna näringslivet
Under Ann Henrikssons ledning har LRF Media positionerat sig som ett modernt och lönsamt mediehus för hela det gröna näringslivet. Företaget har i dag en uttalad tillväxtstrategi och utöver den traditionella innehållsaffären med varumärken som ATL, Lantmannnen, Land och Land Lantbruk, finns tjänster och varumärken som AGFO och Mnews samt dotterbolaget Brid. 2018 förvärvades branschforumet och nyhetssajten Ehandel.se, och mediehusets senaste förvärv har skett inom varumärket Ehandel Growth, som investerar i företag som skapar värde för ehandlare – som Easy Peasy, Brath och det egna varumärket Showroom.
Strategisk nytta och stabil vinst
– De senaste åren har mediemarknaden genomgått en stor transformation. Ann och hennes team har drivit ett systematiskt utvecklingsarbete och år efter år levererat strategisk nytta till LRFs medlemmar, en stabil vinst och en hög kund- och medarbetarnöjdhet, med en företagskultur som baseras på tillit, innovationskraft och mod att våga testa nytt. Jag och styrelsen är mycket tacksamma för det fina arbetet som Ann gjort som VD, summerar LRFs koncernchef och VD Anna Karin Hatt.
Öppen rekrytering
Rekryteringen av en ny VD till LRF Media är i gång.
– Processen är påbörjad och kommer att äga rum under hösten. Det blir en öppen rekrytering där vi hoppas få många kvalificerade och intressanta kandidater – både internt och externt. Vi kommer att ta den tid som behövs för att hitta en riktigt duktig ledare som har rätt erfarenheter för att driva den fortsätta utvecklingen av LRF Media framåt, säger Anna Karin Hatt till Dagens Media.
– Men Ann är kvar med full kraft till den 6 januari, och vår strategi är beslutad och förankrad, så vi slår inte av på takten, avslutar Anna Karin Hatt.