– Jag är mycket glad över att Helena har tackat ja till uppdraget att bli ny VD för LRF Media, säger LRF Medias styrelseordförande Anna Karin Hatt, tillika VD och koncernchef för LRF. Helena är en omvittnat duktig och välmeriterad ledare som både har VD-erfarenhet och lång erfarenhet av att leda mediebolag i stark förändring. Hennes förståelse för och kunskap om mediebranschens snabba förändringstakt och av att utveckla medieprodukter så att de möter målgruppernas behov ser vi som otroligt värdefulla erfarenheter framåt.
Helena La Corte är i dag VD för Bonnier Publications AB i Sverige, som ingår i Bonnier Publications-koncernen med säte i Danmark. VD-titeln för svenska Bonnier Publications har Helena La Corte haft sedan 2013, men hon började arbeta inom Bonnier-sfären redan 2005 och har erfarenhet från flera tidigare vice VD- och CFO-roller inom Bonnier Publications.
– Jag är väldigt glad över förtroendet att få leda ett mediehus med en helt unik medieräckvidd inom jord- och skogsbranschen, och med en så spännande tillväxtagenda kopplat till e-handelsbranschen, säger Helena La Corte.
Förutom starka och etablerade innehållsvarumärken som Land och Land Lantbruk, ATL, Lantmannen samt uppstickaren AGFO, så har LRF Media också utmärkt sig med en tydlig tillväxtstrategi kopplat till varumärket Ehandel Growth. Förutom branschsajterna Ehandel.se och Influens.se rymmer satsningen också SEO-byrån Brath, försäkringsaktören Easy Peasy och live-shopping-navet Showroom samt kommunikations- och förändringsbyrån Brid.
– Jag har följt LRF Medias utveckling genom åren, från ett printtungt mediehus till ett modernt mediehus och jag ser en stor potential framåt. Jag ser fram emot att få fortsätta utveckla bolaget tillsammans med mina nya kollegor, säger Helena La Corte.
Helena La Corte efterträder Ann Henriksson, som lämnar bolaget vid årsskiftet efter sju år som VD.
– Ann har gjort ett fantastiskt jobb som VD för LRF Media. Det är med samma varma hand som vi vinkar av henne och nu välkomnar Helena. Jag är övertygad om att Helena har de egenskaper som krävs för att hon – tillsammans med övriga ledningen, och medarbetarna – ska kunna skapa de förutsättningar LRF Media behöver för att kunna ta vara på sina starka marknadspositioner, inom det gröna näringslivet och e-handelsområdet. Allt med det tydliga uppdraget från ägaren att leverera stor strategisk nytta till sina målgrupper, med god lönsamhet, avslutar Anna Karin Hatt.
Helena La Corte tillträder som VD för LRF Media senast den 26 maj 2023. Fram till dess att hon tillträder är LRF Medias publisher Annika R Hermanrud tf VD för LRF Media.