Nyheter

Influens lanserar certifiering för influencers

Influencer marketing-branschen växer snabbt och branschen efterfrågar struktur och standardisering. Nu lanserar vårt varumärke Influens.se branschens första certifiering för influencers.

Vårt dotterbolag EhandelSEs varumärke Influens.se fortsätter med sitt uppdrag att ge influencer-yrket ökad legitimitet. Med den nylanserade Influcens Certifiering vill man få till en kunskaps- och kvalitetsmärkning för influencers och kreatörer i deras yrkesroll.

Certifieringen är skapad utifrån influencers förutsättningar och perspektiv, och sker genom ett kostnadsfritt digitalt test.

– Genom att införa en kvalitetsmärkning för influencers och kreatörer bidrar certifieringen till seriositet, höjd yrkeskunskap och standard, och skapar förhoppningsvis värde för alla inom influencer marketing-branschen, säger Bianca Rior, Marketing Manager på Influens.se och ansvarig för Influens Certifiering.

Själva testet tar ca. 30-45 minuter att genomföra och består av sex områden som en influencer behöver ha god kunskap inom:

  • Branschen
  • Reklammärkning
  • Upphovsrätt
  • Ekonomi
  • Förmånsbeskattning
  • Etik

För att bli en certifierad influencer behöver man få minst 80 procent korrekta svar, samt bidra med relevanta reflektioner.

– De som klarar testet får både diplom och en symbol som visar att man är certifierad, säger Bianca Rior.
Samtliga influencers som blivit certifierade kommer att publiceras på Influens.se.

För att komma till testet, gå in på https://influens.se/influens-certifiering/.