Under våren lanserade vårt varumärke Land en ny version av sitt digitala nyhetsbrev, med ny form och en fin innehållsblandning, med både låsta artiklar och artiklar som är öppna för alla att läsa. Det blev succé direkt och under sommaren har antalet nya prenumeranter skjutit i höjden.
– Vårt fokus på det digitala brevet har gett resultat. Vi hade högt satta mål, men vårt innehåll är attraktivt och vi har till och med fått en ännu snabbare tillväxt än vad vi räknat med. Nu räknar vi med att nå 100 000 mottagare under hösten, säger Joel Linderoth, chefredaktör Land.
Parallellt med nylanseringen av det digitala utskicket lanserade Land två nischade digitala brev, ett om trädgård och odling. och ett om mat och dryck.
– De nischade nyhetsbreven har en större andel låst innehåll och når i dagsläget omkring 75 000 mottagare, och de fortsätter växa. Vi ligger dessutom kvar på höga öppningsgrader, över 30 procent.
Nu funderar Land-redaktionen på vad som ska bli nästa nischade digitala brev.
– Vi har en del tankar kring detta, vi vill bland annat undersöka om det är intressant att betala för ett digitalt brev i form av en prenumeration. Vi har skissat på några förslag men är inte riktigt framme ännu.
Enligt Joel Linderoth så har intresset från annonsörerna ökat i takt med att siffrorna för de digitala utskicken.
– De digitala utskicken är en spännande kanal för att nå nya målgrupper, och vi ser verkligen att vi har lyckats få utskicken att lyfta rejält. Så här långt är det ett av årets större framgångar.
Här kan du teckna dig för Lands digitala brev: https://www.land.se/nyhetsbrev