ATL, Affärstidningen för lantbrukare, har blivit nominerade till Sveriges Tidskrifters prestigefulla Tidskriftspris, i kategorin Årets kreativa annonsaffär.
– Det här är ett bevis på vårt framgångsrika arbete med att utveckla ett nytt affärsben inom annonsaffären. Med ATL-TV har vi fått ett nytt tilltal som både läsare och annonsörer gillar. Det är en strategisk satsning på videoformat som gett imponerande resultat, säger Lilian Almroth, chefredaktör ATL.
ATL är Sveriges ledande nyhetstidning inom lantbruk i alla kanaler, med en stark närvaro både i tryckta och digitala kanaler.
– Vi utvecklar hela tiden nya lösningar, och ATL-TV är en av våra digitala satsningar, där vi med nya format som prerolls och video-natives erbjuder annonsörer helt nya möjligheter att nå ut till vår målgrupp. Vi är väldigt stolta över det mottagande ATL–TV har fått, säger Lilian Almroth.
Nya ATL-TV är inte bara populär bland annonsörerna, utan också bland läsarna, som till stor del består av företagare och politiska beslutsfattare.
– ATL-TV är en succé och har bidragit stort till att vi har ökat vår digitala räckvidd. Antalet videovisningar per månad har mer än fördubblats, till över 50 000 visningar i månaden under 2024.
Josefine Blomquist, annonschef LRF Media, gläds också åt den kreativa satsningen på ATL-TV.
– Annonsutrymmet i ATL-TV är så gott som fullbokat under hela hösten, och det här visar att våra kreativa format skapar både engagemang och intäkter!
Nomineringen från Sveriges Tidskrifter lyder:
"Räckvidd måste bedömas utifrån målgruppens storlek. I det här fallet kan den mätas i både individer och hektar. Att berätta om Kranmans nya miniskotare eller Ponsses uppgraderade H7-aggregat är kanske inte så relevant för oss innanför tullarna, men för lantbruket är en videokanal fokuserad på lantbruksnyheter både nytänkande, spännande och relevant."
Vinnaren av Tidskriftspriset koras den 23 oktober på Cirkus i Stockholm.