Nyheter

Land hyllar svensk ost under #ostober

Bara 4 ostar av 10 som vi köper i Sverige är svenska, trots att den svenska osten är fantastisk. Det vill vårt varumärke Land ändra på och lanserar nu en ny månad – ostober!

Ost + Oktober – nu är Ostober här!

– Svensk ost är både god och varierad, vår ambition är att vi ska se fler svenska ostar i svenska kök, säger Joel Linderoth, chefredaktör Land.

Under den nya månaden ostober kommer Land satsa extra mycket på härliga ostrecept, artiklar om ost och ostmakare och visa på ostens alla goda möjligheter.

Vill få fler att äta svensk ost

– Vi lyfter alltid svenska matproducenter och svenska råvaror och att vår ostkonsumtion är så liten när det gäller svensk ost känns minst sagt märklig, det vill vi vara med och ändra på, säger Joel Linderoth.

Under ostober så kommer Land uppmärksamma ostens många möjligheter, ge smarta tips om hur man använder ost i matlagningen och presentera några av alla osthjältar som finns i Sverige.

Fira #ostober med Land!

– Det är inte bara de som driver mejerier som är osthjältar, utan även de som står i ostdisken, jobbar på krogen och så klart de som levererar råvaran till osten, mjölkbönderna. För att göra ett kilo ost så krävs det 10 liter mjölk, så varenda mjölkbonde i Sverige behövs, säger Joel Linderoth.

Under ostober är alla välkomna att fira den svenska osten tillsammans med Land, och både inspiration och fakta finns både i tidningen Land och på land.se och i Lands sociala medier. Använd hashtaggen #ostober om du vill vara med och tagga Land som finns på Facebook och Instagram.

Joel Linderoth
Chefredaktör Land

Lands chefredaktör Joel Linderoth slår ett slag för den svenska osten med Ostober.