Vi måste hjälpas åt i torkan

Våren har inte bjudit på särskilt mycket regn – och nu ser vi resultatet av det i form av torra betesmarker och alarmerande rubriker. Meteorologer har börjat spekulera i att den här sommaren kan bli lika torr som sommaren 2018. Det är inga goda nyheter för Sveriges bönder.

Den långvariga torkan oroar alla inom lantbrukssektorn.

– Nu är det viktigt att vi är många som hjälps åt. Ett enkelt sätt är att vi som konsumenter fortsätter att handla svenskodlat och stöttar våra lantbrukare, men det finns det finns också många företag som sitter på mängder av kunskap som kanske inte alltid är så lätt att få ta del av, säger Linda Palmqvist, Key Account Manager för LRF Media.

– Det är viktigt att tänka långsiktigt, både som bonde och företagare. Jag rekommenderar att aktörer som säkrar vattentillgången börjar synas mer och mer och dela med sig av sina insikter. Men även företag som sysslar med tillförsel av näringsämnen i markerna, konservering av spannmål och markkartering.  Vi ska inte heller glömma företag som fokuserar på rådgivning kring torka, vattenförsörjning och foderbrist.

Vilka plattformar passar bäst för att nå bönder och lantbrukare?

Jag tror på en kombination av print och digitala plattformar. Då får man räckvidd, men man når målgruppen vid olika tider på dygnet också: Vid frukostbordet, under arbetsdagen och när man sitter och scrollar på mobilen på kvällen.

Snart är det dags för Borgeby fältdagar. Vad ser du mest fram emot?

– Att få träffa alla härliga samarbetspartners är helt klart i topp. Jag ser fram emot en lärorik mässa! Det ska bli extra spännande att få se allt nytt: startup-bolag som kommit upp i branschen, produktnyheter och lanseringar. Jag blir alltid imponerad över vilken innovationsförmåga lantbruksbranschen har! Dessutom är jag extra glad över att vi är många från LRF Media-gänget på plats, avslutar hon.

Linda Palmqvist, LRF Medias Key Account Manager.